Lid worden!

Scouting is een van de leukste activiteiten om te doen in je vrije tijd. Niet voor niets zijn er bij Scouting jeugd- en kaderleden die binnen één of meerdere speltakken actief zijn!

Alles is mogelijk bij Scouting Pius XII en teamwork staat bij ons centraal.
Avontuur, samenwerken, fantasie, verantwoordelijkheid, creativiteit, veiligheid, ontwikkeling, zelfstandigheid, respect en plezier zijn nog maar een paar van de kernwoorden die van toepassing zijn op waar we bij Scouting Pius XII voor staan.

Lijkt het jou ook leuk om lid te worden van Scouting Pius XII? Of lijkt het je SUPER om leiding te geven aan een enthousiaste groep kinderen? Neem dan contact op met het Groepsbestuur of de betreffende speltak.

Informatie over het lidmaatschap

Al voor dat je 5 jaar bent kan je lid worden van onze vereniging. Als je er over nadenkt om lid te worden van Scouting Pius XII mag je eerst 4 keer komen kijken. Je doet dan mee aan alle activiteiten en je maakt voor het eerst kennis met Scouting en met de groep. Vind je het leuk, dan mag je iedere week komen. Na het invullen van een inschrijfformulier word je automatisch lid. Als je een paar maanden lid bent, word je geïnstalleerd en mag je je complete Scoutfit dragen. Vanaf dat moment hoor je er echt helemaal bij!

Wil je lid worden, let dan op het volgende:

• Je kunt 4 keer vrijblijvend komen kijken, daarna moet je besluiten of je lid wilt worden.
  • Het lidmaatschap gaat in vanaf de vijfde opkomst en je betaalt vanaf dat moment contributie tot wederopzegging.
  • Als je lid bent, dan verwacht de leiding dat je er iedere opkomst bij bent. Als je een keertje niet kunt komen, moet je je altijd afmelden bij de leiding.
  • Als je lid bent, verwachten we dat je zo snel mogelijk een Scoutfit blouse draagt. Een das, pet en tekens draag je pas vanaf het moment dat je bent geïnstalleerd.
  • Vanwege nieuwe richtlijnen vanuit Scouting Nederland willen we je vragen om het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland door te nemen voor wat betreft de regels omtrent lidmaatschap.
  • Wanneer je je lidmaatschap wilt beëindigen, dien je je via een uitschrijfformulier uit te schrijven, waarna de contributie beëindigd zal worden. Vraag om een uitschrijfformulier bij de betreffende speltak.

Hoe oud ben jij?

Afhankelijk van hoe oud je bent, wordt je in een bepaalde leeftijdsgroep ingedeeld; de bij Scouting zogenaamde speltakken.
Aan de hand van je leeftijd, schuif je binnen de groep naar een volgende speltak, tijdens een groepsactiviteit: het jaarlijkse "Overvliegen".

Bevers 5 - 7 jaar
Welpen 7 - 10 jaar
Junior Scouts 10 - 12 jaar
Scouts 12 - 15 jaar
Explorers 15 - 18 jaar
Stam (Roverscouts) 18 - 23 jaar
Plusscouts 23 jaar en ouder

Op het moment dat je lid bent van Scouting Pius XII, ben je automatisch lid van Scouting Nederland.
Dit lidmaatschap omvat voor iedere scout in Nederland hetzelfde.

Als lid van Scouting...

• beleef je uitdagende activiteiten!
  • ontmoet je nieuwe vrienden!
  • kampeer je tegen sterk gereduceerde prijzen in mooie natuurgebieden!
  • leer je je eigen grenzen ontdekken!
  • ontvang je een Scoutcard!
  • krijg je korting op bepaalde artikelen in de ScoutShop!
  • ontvang je 4 x per jaar jouw eigen Scouting Magazine!
  • vorm je samen met 40 miljoen andere internationale scouts de grootste jeugd- en jongerenorganisatie ter wereld!
  • ontmoet je mensen uit andere culturen!
  • ben je ook lid van de internationale Scoutingorganisaties WOSM en WAGGGS.
  • kun je deelnemen aan een Wereld Jamboree of een van de internationale partnerships!
  • ben je verzekerd bij de collectieve WA- en ongevallenverzekering van Scouting Nederland!

Wil je lid worden?

Neem dan contact op met het groepsbestuur of de leiding van de betreffende speltak en vraag om een inschrijfformulier.